Opening weekend

Opening: Friday 4 October, 17.00
Open: Saturday 5 + Sunday 6 October
, 13.00 – 17.00

EN | During her residence at Stitching WEP, Andreasson has been working on a new sculpture series, as well as an ongoing video project. With an interest in the “in between” and inverted values, such as positive and negative shapes, she has been influenced by the colors and shapes of dutch ‘window shutters’ or ‘blinds’. Similar to their use and definition, the work reflects on the possibility to alter ones view, or as suggested within the word itself, lose sight and become blind.

Andreasson also investigates other aspects of loss, for instance the loss of knowledge experienced during the fire in the Groningen Academy building in 1906. Large parts of the university archive was saved – but not all. Where we lack knowledge of our past, could there be room for alternative stories and imagination instead.

Sara Andreasson (b.1992) is a Swedish artist, living and working in Malmö, Sweden. Andreasson studied her BFA at HDK-Valand in Gothenburg where she finished in 2017. She studied her MFA at Malmö Art Academy and graduated in 2023. Her work has been exhibited at Jedna Dva Tři Gallery (Prague, Czechia), Museum of Contemporary Art (Roskilde, Denmark), Udstillingsstedet Q (Copenhagen, Denmark) and Konstepidemin, (Gothenburg, Sweden) among others.

Andreassons work explores the inherent qualities of both 2- and 3-dimensional materiality, highlighting unexpected connections found in our daily environment. Her work encourages an alternative view of the world which examines intermediate states of time, memory and perception. Andreasson is guided by bodily senses and personal observations, often collected from landscape and tradition which  she filters through memory, history and modern technology.

NL | Tijdens haar verblijf bij Stichting WEP heeft Andreasson gewerkt aan een nieuwe serie sculpturen en een doorlopend videoproject. Met een interesse in het gegeven “tussen” en omgekeerde waarden, zoals positieve en negatieve vormen, is ze beïnvloed door de kleuren en vormen van Nederlandse “vensterluiken” of “jaloezieën”. Vergelijkbaar met het gebruik en de definitie ervan, reflecteert het werk op de mogelijkheid om je zicht te veranderen, of zoals het woord zelf suggereert, je zicht te verliezen en blind te worden.

Andreasson onderzoekt ook andere aspecten van verlies, bijvoorbeeld het verlies van kennis tijdens de brand in het Groningse Academiegebouw in 1906. Grote delen van het universiteitsarchief werden gered – maar niet alles. Waar we kennis over ons verleden missen, zou er in plaats daarvan ruimte kunnen zijn voor alternatieve verhalen en verbeelding.

Sara Andreasson (1992) is een Zweedse kunstenaar die woont en werkt in Malmö, Zweden. Andreasson studeerde haar BFA aan HDK-Valand in Göteborg, waar ze in 2017 afstudeerde. Ze studeerde haar MFA aan de Malmö Kunstacademie en studeerde af in 2023. Haar werk is onder andere tentoongesteld in Jedna Dva Tři Gallery (Praag, Tsjechië), Museum of Contemporary Art (Roskilde, Denemarken), Udstillingsstedet Q (Kopenhagen, Denemarken) en Konstepidemin, (Göteborg, Zweden).

Andreassons werk verkent de inherente kwaliteiten van zowel 2- als 3-dimensionale materialiteit en benadrukt onverwachte verbanden in onze dagelijkse omgeving. Haar werk moedigt een alternatieve kijk op de wereld aan die tussenstadia van tijd, geheugen en perceptie onderzoekt. Andreasson laat zich leiden door haar lichamelijke zintuigen en persoonlijke observaties, vaak verzameld uit het landschap en de traditie, die ze filtert door het geheugen, de geschiedenis en moderne technologie.